De volkstuin haalt de Meppeler Courant

20160519 VTV MC

Meppel – Juist in het jaar dat de Meppeler Volkstuinvereniging 75 jaar bestaat, is tuinieren in Meppel populairder dan ooit.

Gemotiveerd door de moestuinactie van een supermarktconcern, websites en televisieprogramma’s over tuinieren meldden tientallen Meppelers zich aan bij de tuindersclub voor een stukje grond om groente en fruit op te verbouwen. ‘Actief en toch rustgevend: steeds meer mensen ontdekken de beleving van de moestuin,’ aldus voorzitter Kor van Gijssel.

Grotere vrijgekomen stukken tuin delen de volkstuinders op in tuintjes van één are om aan de toegenomen vraag naar tuingrond te voldoen. Niettemin blijft de wachtlijst in het jubileumjaar fiks groeien. ‘Dan kunnen mensen er nog even over nadenken,’ grapt Van Gijssel. ‘Want mensen denken wel eens te makkelijk over de volkstuin: “Ik plant wat in de grond en kom over vijf weken weer eens kijken”. Zo werkt dat niet. Dan is er van de gewassen niets meer over. En het onkruid groeit altijd harder dan je planten. Een volkstuin moet je bijhouden en onderhouden. Leden tuinieren daarom eerst één jaar op proef. Het bestuur is daar behoorlijk streng in en controleert de tuinen drie keer per jaar. Want een nette tuin is in het belang van alle tuinders op het complex.’

Bezetting

De Meppeler Volkstuinvereniging werd opgericht op 18 juni 1941. ‘Blijkbaar hadden de oprichters een vooruitziende blik en wilden zij hun zelfverbouwde voedsel achter de hand hebben. Twee jaar later was er al schaarste,’ vertelt voorzitter Van Gijssel.  In Meppel en omstreken is in elk geval geen tuindersvereniging te vinden die al zo lang bestaat. ‘De meeste collega-verenigingen zijn in de jaren tachtig van de vorige eeuw opgericht,’ weet secretaris Bert van Dijk.

Het respectabele jubileum is een feestje waard vindt het bestuur. De 75-jarige tuindersvereniging houdt op 20 augustus (van 13.00 tot 17.00 uur) een open dag op het volkstuinencomplex aan de Blankensteinweg. Meppelers maken die dag nader kennis met de vereniging. Bedrijven en particulieren bieden allerlei tuinproducten aan. De imker, die met twee bijenkassen achter op het complex een belangrijke bijdrage levert aan de bestuiving van de tuingewassen, geeft demonstraties op de open dag. Kinderen leven zich uit op het  springkussen. ‘s Avonds genieten de leden van een gezamenlijke barbecue.

Vier tuinlocaties

De Meppeler Volkstuinvereniging is met 119 leden en vier tuinlocaties een springlevende club. Bert van Dijk: ‘Er zijn pensionarissen, juristen, predikanten en zorgprofessionals lid.

De oudste hobbytuinder is 84 jaar, de jongste 24. Op de kleinere volkstuinen aan de Steenwijkerstraatweg, Hesselingen en Tweeloo wordt van oudsher gespit, gepoot, gewied en geoogst. Aan de Blankensteinweg, waar de meeste leden hun tuin hebben, klopt het hart van de Volkstuinvereniging.

Eén lange tunnelkas, waarin de bestuurskamer is ingericht en rijen kweekbakken staan, huurt de vereniging van de gemeente Meppel. Het andere deel van de kassen (van voorheen tuincentrum Palmera), is in gebruik door het Stad & Esch Beroepencollege.

Alhoewel doorgaans de echtgenotes de groenten in de keuken bereiden, leek tuinieren jarenlang een exclusieve mannenhobby. Het actuele ledenbestand van de Meppeler Tuindersvereniging, met minstens dertig vrouwelijke leden, bewijst dat hierin een kentering komt. ‘Opvallend is,’ verklaart bestuurslid Gerrie de Wit, ‘dat vrouwen behalve groente en fruit ook graag bloemen kweken in hun tuin. ‘’Wat is jullie opbrengst? Hoeveel kilo aardappelen rooi jij dit seizoen?’’ Dit soort vragen houdt de dames minder bezig’, vermoedt Gerrie de Wit, die zelf ook de voorkeur geeft aan de kleurenpracht in haar tuintje. ‘Boontjes of bloemen, de beleving in de volkstuin blijft even groot,’ zeggen de drie bestuursleden.

Smaak

Voorzitter Kor van Gijssel weet het zeker: ‘Een krop sla uit je eigen tuin smaakt gewoon vele malen beter dan uit de supermarkt. Je snijdt een verse krop af en een half uur later staat het op tafel.’ Het is de tijd die ’t hem doet, weet Bert van Dijk. ‘In de volkstuin groeien gewassen langzamer, maar krijgen daardoor meer smaak. De natuur doet zijn werk, daar komt geen beregeningsinstallatie aan te pas.

De leden zijn terughoudend met bestrijdingsmiddelen. ‘Maar soms, als in juli en augustus de aardappelplanten vol zitten met Coloradokevers, dan moet je wel spuiten,’ weet Van Dijk uit ervaring.

‘Een volkstuin is bovenal goed voor lichaam en geest. Alle spieren gebruik je en je hoofd raakt lekker leeg. Je bent met niets anders bezig dan met de planten. Dat werkt uitstekend tegen stress,’ beweert Kor van Gijssel. ‘In mijn bloementuin,’ zegt Gerrie de Wit, ‘kom ik echt tot rust.
Ik geniet met volle teugen van de natuur, de fluitende vogels, de kleuren en geuren. Als ik een caravan bij mijn tuintje mocht zetten, wilde ik hier wel op vakantie.’

Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.